Peliteollisuuden kasvu avaa uusia ovia

Peliteollisuus kasvaa eksponentiaalisesti vuodesta toiseen. Teknologian kehitys koskettaa myös pelialaa, josta miljoonat ihmiset voivat nauttia tavalla tai toisella. Koska pelialan arvon odotetaan kasvavan muutaman vuoden sisällä yli sataan miljardiin euroon, voidaan todeta että pelialalle edes taivas ei ole enää rajana.

Games

Peliteollisuus on yhä erittäin nuori. Alan suosio alkoi kasvavaan jo 70-luvulla ja erityisesti Japanissa tapahtunut teknologinen kehitys edesauttoi synnyttämään Konamin ja Nintendon tapaiset innovaatiokeskukset. Kehityskaari kasvoi lupaavasti vuosien ajan, mutta vasta 2000-luvun taitteessa käyrä lähti eksponentiaaliseen kasvuun.

Pelimaailman kautta myös muut liiketoimintamallit kehittyivät. Pelien kehittäjiä tarvittiin entistä enemmän, tarkoittaen sitä, että koulutusjärjestelmän piti laajentua, jotta alan kysyntään syntyisi myös osaajien tarjonta. Näin ollen pelimaailmalla oli vaikuttava työllistämisvaikutus monessa kehittyneessä maassa. Graafisia suunnittelijoita, ohjelmoinnin ammattilaisia ja diplomi-insinöörejä alkoi hiljalleen virtaamaan pelimaailman syövereihin.

Toinen mainio peliteollisuuden sivuvaikutus oli matkapuhelimien kehitys. Aikaisemmin Nokian matopeliä pidettiin teknologisen evoluution kohokohtana. Näin 20 vuotta myöhemmin älypuhelimilla pystyy pelaamaan suuria pelejä mahtavilla grafiikoilla. Esimerkiksi suomalaiset Angry Birds ja Supercellin Clash of Clans suunniteltiin yksinomaan mobiililaitteille, vaikka kyseiset pelit eivät olisi toimineet 20 vuotta aikaisemmin edes sen ajan tehokkaimmilla konsoleilla.

Uusin peliteollisuuden sivuala syntyy nettikasinoiden palveluissa. Perinteiset kasinopelit ovat hiljalleen siirtymässä myös verkkomaailmaan, joka tarjoaa pelaajille entistä ikimuistoisimpia elämyksiä.